Starbucks jen jednou z nejznámějších světových značek kávy. Pro mladší lidi je těžké si představit svět bez Starbucks a dokonce i někteří starší lidé si možná nepamatují, jaké to bylo, než byl Starbucks v každém větším městě.
Projdeme historií kávového giganta Starbucks. Jak začal Starbucks? Kdo vlastní Starbucks? Je to řetěz, nebo ne? Na všechny tyto a další otázky odpovíme v této kompletní historii Starbucks.
Kdy byl založen Starbucks?
Společnost Starbucks byla založena v roce 1971 v Seattlu ve státě Washington Jerry Baldwinem, Zevem Sieglem a Gordonem Bowkerem. Tito tři zakladatelé se setkali jako studenti na univerzitě v San Franciscu. Historie Starbucks je nerozlučně spjata s další kávovou společností. Baldwina, Siegla a Bowkera naučil pražit kávu Alfred Peet, zakladatel světově proslulé Peet’s Coffee & Tea .
Na názvu Starbucks se tři zakladatelé dohodli po brainstormingu zaměřeném na vymýšlení co největšího počtu slov začínajících na písmena „st“. Gordon Bowker vlastnil reklamní agenturu a chtěl se zaměřit na „st“ jména, protože si myslel, že jsou obzvláště rozšířená v úspěšných značkách a společnostech. Mezi „st“ jmény byl Starbuck, postava z románu Hermana Melvilla Moby-Dick. Zbytek, jak se říká, je historie.
Vzestup Starbucks
Od skromných začátků na Pike Place Market v Seattlu se Starbucks do roku 1986 rozrostl na celkem šest prodejen v oblasti Seattlu. V roce 1987 původní majitelé prodali značku Starbucks majiteli kávového podniku Howardu Schulzovi.
Ve stejném roce byly otevřeny první pobočky Starbucks mimo Seattle ve Vancouveru v Britské Kolumbii a Chicagu ve státě Illinois. O pouhé 2 roky později, v roce 1989, bylo po západních Spojených státech a Kanadě rozmístěno neuvěřitelných 46 poboček Starbucks. To byl jen začátek vzestupu Starbucks na výsluní a o 3 roky později, v roce 1992, Starbucks vstoupil na burzu se 140 pobočkami a působivými příjmy ve výši 73,5 milionů dolarů.
Starbucks, které dnes známe, je celosvětovým fenoménem, který zaplňuje každý kout světa. V roce 1996 však nebyly žádné Starbucks mimo Severní Ameriku až do července, kdy byla otevřena první pobočka v Tokiu v Japonsku. Brzy poté, v prosinci 1997, byl na Filipínách otevřen druhý Starbucks mimo Severní Ameriku.
Starbucks se svou nohou ve dveřích mezinárodního trhu s kávou pokračoval v expanzi a brzy se objevily pobočky ve Spojeném království, Mexiku a Austrálii. V této fázi, na počátku roku 2000, Starbucks začal získávat další kávové společnosti, aby zvýšil jejich dosah a výrobní prostředky. Seattle’s Best Coffee, Torrefazione Italia a Peet’s Coffee byly součástí značky Starbucks do dubna 2003. V roce 2004 bylo po celém světě přibližně 7 000 obchodů ve více než tuctu zemí.
Krátké přerušení
Navzdory meteorickému vzestupu globální recese v roce 2008 zastavila příběh Starbucks o Popelce, zatímco světové ekonomiky praskaly a krachovaly. Společnost Starbucks v červenci oznámila, že zavírá 600 poboček Starbucks, což je ohromující počet vzhledem k tomu, že před 10 lety by 600 obchodů tvořilo asi polovinu všech jejich poboček.
Ačkoli recese nakonec stála Starbucks značný kus jeho obchodů a velký počet pracovních míst jeho zaměstnanců, ukázalo se, že to není nic víc než zrychlení. Starbucks se začal zotavovat a vzkvétat, protože recese se zmírnila a ekonomiky nastartovaly.
Starbucks dnes
Je snadné ztratit ze zřetele ohromující fakt, že Starbucks nemá franšízu. Na rozdíl od jiného globálního giganta McDonald’s, je každý Starbucks ve vlastnictví mateřské společnosti. Jednotlivci nemohou vlastnit a provozovat Starbucks jako majitel franšízy McDonald’s. Místo toho Starbucks funguje na základě licenční smlouvy.
V září 2020 bylo po celém světě 32 660 Starbucks v 83 zemích. Růst Starbucks v průběhu času ukazuje jasnou exponenciální křivku svědčící o explozivním dopadu, který měla na kávový průmysl. Je nemožné očekávat, že tempo růstu bude pokračovat na této úrovni, přičemž samotný Starbucks se v příštím desetiletí zaměří na 55 000 míst po celém světě. Starbucks již dosáhl ročního příjmu přes miliardu dolarů a v roce 2020 vykázal astronomické výnosy 2,3 miliardy dolarů.
Starbucks nadále inovuje a přizpůsobuje se měnící se době a posouvá hranice toho, co znamená být mainstreamovým kávovým řetězcem. Od výběru vhodného pro vegany až po širokou škálu čajů a občerstvení se Starbucks rozrostl za hranice svých čistě kávových počátků a stal se jediným kontaktním místem pro kávu a občerstvení pro lidi na cestách, ať jsou kdekoli.
Kávový průmysl každý den čelí novým výzvám. Od změny klimatu ovlivňující podmínky pěstování, až po neudržitelné zemědělské postupy, budoucnost kávy nebyla nikdy nejistější. Jedno je však jisté. Ať už se kávový průmysl v příštích několika desetiletích vydá kamkoli, Starbucks tam bude určitě a bude v čele jako de facto tvář kávy.